Résidence château Cazalères

EEN PITTIGE TOCHT

Door: Ad Bruijns

Oké, iedereen die een beetje fietst en al enige tijd in Cazalères is, kent het fietstochtje over de D326 naar Montesquieu. Voor wie zin heeft in een alternatieve terugweg volgt hier een suggestie. Van deur tot deur ruim 40 km. Voor fietshobbyisten, zoals wij, zijn er zware stukken bij, voor degenen met wielrenners-aspiraties zal het een goede oefenronde kunnen zijn.

Vanuit Montesquieu neem je, aan de zuidkant van het dorp, de brug over de Arize. Je slaat direct rechtsaf naar de D40. Waar deze weg na ongeveer 200 meter van de rivier afbuigt, ga je rechtsaf en neemt de D25b. Na zo’n 5 km sla je linksaf, dat is de D40a, maar dat staat niet ter plekke aangegeven. Wel zie je, als je omkijkt, een bord ‘Goutevernisse’. Je fietst langs dit gehucht (wij picknickten hier op een bankje bij de kerk). Bij de kruising met de D 40 volg je deze weg ongeveer 700m, waarna je rechtsafslaat, de D 40a naar Gouzens.
Tot zover is er niets aan de hand. Maar vlak voor Gouzens wordt het zwaar. In dit dorp blijf je de D 40a zuidwaarts beklimmen.

Wij werden op dit voor ons moeizame deel van de tocht vergezeld door twee honden. Bij afdalingen lieten wij de dieren achter ons, maar bij het stijgen haalden zij ons, met de tong weliswaar ver uit de bek, maar met gemak, in en keken telkens verwachtingsvol achterom om te zien waar wij toch bleven. Bij een T-kruising sloegen wij linksaf in de richting van Montesquieu-Volvestre. Na een makkelijke klim begon de welverdiende afdaling, zodat wij onze viervoeters konden lozen, toen we na een scherpe bocht in de weg, iets voorbij de boerderij Las Crouzettes een kleine weg rechts namen, richting Argain.
In mijn fantasie had ik de honden al in de auto van Cazalères terug moeten brengen naar de boerderij waar zij vandaan kwamen, maar van die vermeende taak was ik in de realiteit verlost. Het is trouwens opmerkelijk te zien hoe vaak die beesten tijdens al hun inspanningen tijd zagen te plassen. Je zou zeggen dat het een het ander uitsluit.

Na het lijden volgt het genieten. Vanaf Las Crouzettes daal je kilometers lang, waarbij je moeiteloos kan genieten van het uitzicht. Bij de kruising met de D43 sla je rechtsaf, richting Montbrun. Bij een Y-splitsing blijf je fietsen in de richting van Montbrun. Na enige tijd zie je het pittoreske plaatsje in de diepte liggen (inderdaad, na het gelukzalig dalen ben je inmiddels weer geklommen, maar je bent gewaarschuwd en je doet het vrijwillig). Je kan kiezen of je het dorp ter linker- of ter rechterzijde benadert.
Montbrun verlaat je via de D74, richting Daumazan. Na een paar honderd meter sla je rechtsaf, richting Montfa en direct weer links, zodat je over een rustig weggetje in Daumazan uitkomt.